معرفی مدارس کره جنوبی

ره آوردی از دوازدهمین کنگره بین المللی آموزش ریاضی - مقاله چاپ شده در شماره 110 رشد آموزش ریاضی

http://www.roshdmag.ir/Roshdmag_content/media/article/7215.pdf



چگونه پایان نامه بنویسیم؟ (3)

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه :

 در این قسمت مقدمه فصل اول آورده می شود. مطالبی پیرامون کلیات فصل اول در حد یک صفحه و ضمن بیان تاریخچه و کلیاتی در مورد موضوع پژوهش اشاره ای مختصر به مسئله پژوهش، اهداف و اهمیت آن خواهد شد.

1- بیان مسئله :

 تحت عنوان بیان مسئله دانشجو یا پژوهشگر باید شرایط  حاکم بر موضوع، را بیان کند. سپس موضوع مورد پژوهش را بشکافد و شرح دهد. باید توجه داشت که موضوع پژوهش یا موضوع بی ارزشی است و برای مردم و مخاطبان مهم نیست که در این صورت ارزش پژوهش ندارد و محقق باید از ادامه آن خودداری کند. یا اینکه ارزشمند است که در این حالت پژوهشگر باید استدلال کند که این موضوع از حد یک موضوع معمولی فراتر است. در هر حالت دانشجو یا پژوهشگر باید بتواند موضوع مورد پژوهش را به عنوان یک مسئله، معضل یا مشکل مطرح کند تا ارزش پژوهش داشته باشد. هر مسئله ای زمانی قابل حل خواهد بود که پژوهشگر شناخت کافی از آن مسئله داشته باشد. تا زمانی که نتواند آن را با زبانی علمی بشکافد امکان ادامه راه حل و در نتیجه امکان حل آن وجود نخواهد داشت.

2- اهداف پژوهش :

پژوهشگر در این قسمت چرایی تحقیق درباره مسئله مورد نظر را بیان می کند. در واقع نشان می دهد که به دنبال بررسی، شناخت، شناسایی یا دستیابی به چه چیزهایی است. این چرایی ها به صورت اهداف کلی است که بنوعی برخواسته از سوال  اصلی پژوهش است. که در بیان مسئله ذکر گردیده است و در واقع به صورت جزئی تر بیان می شود.

3- اهمیت پژوهش :

در این قسمت دانشجو یا پژوهشگر باید استدلال کند که چرا موضوع مورد مطالعه یا موضوع پایان نامه اش مهم است. برای این امر باید دلایل فردی یا اجتماعی خود را که دلالت براهمیت موضوع یا مسئله مورد تحقیق است، عالمانه بیان کند. بدیهی است که هر اندازه این دلایل مستند تر و با اعداد و ارقام آورده شود بهتر و بیشتر می تواند پژوهشگر و دیگران را راضی کند، که باید این پژوهش صورت گیرد. ضمن اینکه این استدلالات نشان دهنده نوع و سطح سواد پژوهشگر نسبت به موضوع مورد پژوهش است.

4- ضرورت پژوهش :

در این قسمت که معمولا همراه با اهمیت پژوهش می آید و به صورت اهمیت و ضرورت پژوهش بیان می شود ، پژوهشگر باید استدلال کند که این پژوهش چرا الان مهم است .هر چه استدلال ها دقیق تر و مستند تر باشد احتمال تصویب مورد پژوهش بیشتر خواهد شد.

دبیرستان البرز (2)

دانش‌آموختگان مشهور دبیرستان البرز 

لطفی زاده، بنیان‌گذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی

داریوش آشوری، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی

محمد علی اسلامی ندوشن، شاعر، منتقد، مترجم و پژوهشگر برجستهٔ ایرانی

حسین امانت، طراح و معمار ایرانی و طراح برج آزادی تهران

عبدالله انوار، مترجم ایرانی و از پیش‌کسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران

مهدی بهادری‌نژاد، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف ، برگزیده همایش چهرهٔ ماندگار، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و دارندهٔ نشان درجه یک دانش

علی جوان، فیزیکدان و مخترع ایرانی

هاراطون داویدیان، بنیان گذاران روانپزشکی در ایران

مصطفی چمران، دانش آموخته برکلی و وزیر دفاع

صادق چوبک، نویسنده ایرانی و از پیشگامان داستان نویسی مدرن ایران

عادل فردوسی پور، گزارشگر فوتبال ایران

بهرام مبشر، مدیر ارشد ناساوپژوهشگر تلسکوپ هابل

حسین محجوبی، نقاش صاحب نام معاصر ایران و از چهره‌های بین‌المللی هنر نقاشی

جمشید مشایخی، بازیگر صاحب سبک سینما و تلویزیون ایران و چهره ماندگار در سینما

محمدعلی همایون کاتوزیان، اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی

مصطفی میرسلیم، وزیر سابق ارشاد و عضو هیأت علمی دانشگاه امیر کبیر

فرزاد ناظم، کارآفرین ایرانی-آمریکایی و مدیر فنی شرکت یاهو

کامران وفا، فیزیک‌دان و استاد ایرانی-آمریکایی فیزیک در دانشگاه هاروارد

فیروز پرتوی، اولین رییس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف

مهدی ضرغامی، پنجمین نایب‌التولیه (رییس) دانشگاه صنعتی شریف

منوچهر ستوده، ایرانشناس، جغرافیدان و پژوهشگر ایرانی

بهزاد عبدی، آهنگساز ایرانی

سیاوش قمیشی، خواننده، آهنگ ساز، ترانه سرا